Friday, July 13, 2007

Mueslibrood

Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets nieuws gebakken heb, want ja, het is wel leuk al dat bakken, maar je moet het ook allemaal maar weer opeten en met een huishouden van twee personen is dat niet gemakkelijk. Gelukkig heb ik ook buren en collega's die zich graag aanmelden.

Een tijdje geleden had een collega verteld dat ze al lang op zoek was naar een echt muesli brood dat niet alleen bomvol noten en rozijnen zat, maar vooral ook met muesli. Vorige week ging ik haar opzoeken nadat ze onlangs bevallen is van een zoon en het leek me een leuk cadeautje.

Maar waar vind je nu een goed recept voor mueslibrood? Normaal gesproken is er op amerikaanse sites genoeg te vinden, maar wat blijkt: de amerikanen zijn niet zo geïnteresseerd in mueslibrood. Na een beetje zoeken op het bakkerswereldforum en nog wat zelf verzinnen, kwam ik op het volgende recept:

250 gram volkorenmeel
150 gram soezie frans krokant
100 gram roggemeel
100 gram rozijnen
200 gram 4 koren vlokken (een mengsel van haver, gerst, tarwe en rogge)
50 gram pittenmix (zonne-, pompoen- en pijnboompitten)
250 gram gemengde noten (pecannoten, amandelen, paranoten)
1 zakje gedroogde gist (7 gram)
10 gram zout
20 gram bruine suiker
250 - 300 gram water of melk (bij gebrek aan melk heb ik half om half gedaan)
1 ei
2 fijngemalen vitamine C tabletjes
20 gram roomboter
een paar eetlepels dixap cranberry
een handje bosbessen

Ik heb de rozijnen een nachtje laten weken in water met dixap cranberry. Je kunt ze ook gewoon laten weken in water of andere siroop of natuurlijk in rum of, wat ik persoonlijk het lekkerste vind, in sherry.

Ik heb van het meel, gist, suiker, zout, water/melk, ei, vitamine C tabletjes en roomboter een deeg gemaakt en dit ca. 2 uur laten rijzen. Het deeg was best nat, en rees erg goed.


Hierna heb ik het deeg op het aanrecht gestort en de vulling (noten, rozijnen en 4 korenvlokken) erdoor gemengd en van het deeg een rechthoekige lap gemaakt. Toen heb ik over de gehele lengte van het brood in het midden een rijtje bosbessen gelegd. De bosbessen had ik toch in huis en het leek me wel leuk om in elke snee brood een bosbes als verrassing aan te treffen. Daarna heb ik het deeg opgerold tot een brood, de pittenmix er over uitgestrooid en het geheel onder plastic nog een uurtje laten rijzen.

Hierna heb ik het brood bij 180 graden ca. een uur gebakken. Dat is best lang maar omdat het een groot en vochtig brood was, was dat wel nodig.

Het brood was nog warm toen ik bij mijn collega aankwam en omdat het net lunchtijd was mocht ik een snee van mijn eigen brood mee eten. Had ik even mazzel!

Later die middag dacht ik: waar waren de zuidvruchten? Die was ik vergeten. Nou, die bewaren we dan maar voor de volgende keer.

No comments: