Saturday, March 17, 2007

Sinaasappelbrood met tofu en rozijnen

Druk, druk, druk, dus het kwam er even niet van om mijn laatste creatie te posten. Maar hier komt hij dan:

Een zuurdesemroggebrood gevuld met sinaasappel, tofu en sherry-rozijnen

Deze creatie heb ik zelf verzonnen en ik moet zeggen, ik was er niet ontevreden over. Ik heb gebruik gemaakt van de roggezuurdesemstarter waar ik de week ervoor al een zuurdesemroggebrood van had gemaakt.


Je hebt de volgende ingrediënten nodig:
1 cup roggezuurdesemstarter
2 cups volkeren tarwemeel
genoeg water om er een nat maar toch stevig deeg van te maken
1,5 tl zout
1 tl kaneel
1 tl kardemom
1 zakje vanillesuiker
een heel klein beetje gist (paar korrels)
100 gram rozijnen
sherry
100 gram tofu
1 eetlepel suiker
geraspte schil van 1/2 sinaasappel
1 eetlepel sinaasappelsap

Ik heb de avond van te voren het deeg gemaakt en dit heeft de hele nacht staan rijzen. De rozijnen heb ik ook de dag van te voren laten weken in de sherry. Als de sherry was opgenomen door de rozijnen heb ik er weer sherry bijgedaan en de volgende dag waren de rozijnen helemaal doordrenkt van de rozijnen en smaakten heel erg lekker.

De volgende dag heb ik het deeg uitgerold tot een langwerpige lap deeg. Tijdens het kneden heb ik meteen de helft van de geraspte sinaasappel erdoor gemengd. Ik heb de tofu geprakt met de eetlepel suiker, de rest van de geraspte sinaasappel en de eetlepel sinaasappelsap. Op het midden van het deeg heb ik eerste de uitgelekte rozijnen gelegd en daarna het tofumengsel (niet op elkaar maar naast elkaar). Daarna heb ik de lap opgerold en dit werd een enorm lang brood. Ik heb het daarom maar in tweeën verdeeld en dit verklaart het brede uiteinde bij elk brood.



Daarna heb ik het deeg 3 uur laten rijzen in een vochtige badkamer. En toen zag het er zo uit:


Jammer van het gaatje maar hij zal er niet minder door smaken.

Daarna heb ik het brood gebakken in de oven op 220 graden met een bak water onderin. Na ca. 30 - 35 minuten was het klaar.

Het zag er erg goed uit. Eén van de broden heb ik naar de buren gebracht om uit te testen en zij vonden het erg lekker.

Geen foto van het eindresultaat?

Nee, het brood was zo erg lekker, dat hij al op was toen ik me realiseerde dat ik geen foto had gemaakt...

No comments: