Friday, February 2, 2007

Het no-knead bread

Eerst maar eens internet afstruinen op zoek naar lesmateriaal. Ik vind een paar weblogs van mensen die regelmatig broden bakken en hun ervaringen hiermee op internet publiceren. Zij zullen mijn leraren worden. Ook schrijf mij in bij het forum van Bakkerswereld.org. Dit worden mijn klasgenoten. Nu nog wat lesmateriaal. Ik vind op Bol het boek The Bread Maker’s Apprentice van Peter Reinhart en lees er op het forum erg goeie kritieken over. Bestellen dus. Het boek heeft een levertijd van een week maar gelukkig heb ik het boek Boerenbrood van Linda Collister nog in de kast staan. Het boek heeft behalve recepten ook wat algemene informatie. Hier begin ik voorlopig maar even mee.

Op een van de weblogs vind ik het "no-knead bread". Een uitvinding van een bakker uit New York, die volgens hem een hele nieuwe manier van bakken oplevert, die veel gemakkelijker is. Het brood wordt gemaakt van een slap deeg en gebakken in een braadpan. Volgens hem kan het brood niet mislukken. Nou, dat lijkt me wel wat. Ik duik de stad in op zoek naar een goede keukenweegschaal en ga aan de slag.



Ik gebruik de volgende ingrediënten:
• 468 gram tarwebloem, ik neem volkoren tarwebloem
• ¼ theelepel droge gist
• 354 gram water
• 1 ¼ theelepel zout

De bedoeling is dat je alles in een grote kom door elkaar roert en het daarna 12 uur lang laat rijzen. Omdat het erg slap deeg is, is door elkaar roeren voldoende en hoef je niet te kneden, vandaar het no-knead bread.

Mijn ervaringen met het maken van het brood:

Ik heb de kom met het deeg met een theedoek erover in de badkamer gezet. Toen ik de volgende dag uit de sportschool kwam (na ca. 14 uur) was het enorm gerezen. Ik heb het op het bebloemde aanrecht gestort. Omdat het slap was, heb ik het maar een beetje door elkaar gevouwen en er een bal van gevormd. In een bebloemde theedoek, heb ik het deeg weer terug in de kom gedaan en het in de badkamer nog twee uur laten rijzen. De laatste 45 minuten van de rijstijd heb ik de oven vast voorverwarmd op 250 graden en daarin heb ik de braadpan gezet met de deksel erop.



Het deeg heb ik na het rijzen in de pan gedaan, met de deksel erop heb ik het brood 30 minuten gebakken. Daarna heb ik de deksel eraf gehaald en nog 20 minuten laten bakken.

Ik was erg tevreden over het brood. Het had een stevige korst en was binnenin heel luchtig en vochtig en het had goed gerezen. Alleen had ik me waarschijnlijk vergist in de hoeveelheid zout, want het brood had een wat zouteloze smaak. Desalniettemin was de texture erg goed en we hebben het hele weekend heerlijk van het brood gegeten.

De rest van het weekend gebruik ik met het lezen van het boek, haal tips van internet en vind de site van 3-2-1-pizza. Via deze site kun je een broodbaksteen kan bestellen. Hier ben ik al heel lang naar op zoek, want alleen met zo'n steen kun je de beste pizza's bestellen en ik heb begrepen dat het ook voor broodbakken erg goed is. De steen is snel besteld, ik ben benieuwd...

No comments: