Saturday, March 10, 2007

Zuurdesemroggebrood

Vandaag heb ik mijn eerste zuurdesemroggebrood gemaakt met zelfgemaakte zuurdesem. Ik ben best een beetje trots op mezelf. Hoewel ik dacht dat het helemaal niets zou worden, smaakt het brood heerlijk. Ik heb het volgende recept gebruikt:

Zuurdesem
Ik heb een roggezuurdesem gemaakt volgens de beschrijving uit het boek “The bread maker’s apprentice”:

Dag 1 1 cup roggemeel en ¾ cup water
Dag 2 1 cup roggemeel en ½ cup water
Dag 3 1 cup roggemeel en ½ cup water
Dag 4 1 cup roggemeel en ½ cup water


De eerste dag gebeurde er niet veel, de tweede en derde dag rees het de pan uit. Toen ik de vierde dag de laatste voeding erbij had gedaan, keek ik nog eens goed in het boek en zag dat ik op dag 3 en 4 het mengsel had moeten halveren!!!!

Volgens mijn medebakkers van het bakkersforum was er echter niets aan de hand en kon ik alsnog halveren en opnieuw voeden. Dat was ook wel nodig want na de vierde voeding was het deeg compleet ingezakt. Ik heb 1,5 cup zuurdesem uit mijn pot gehaald en opnieuw gevoed met 1 cup roggemeel en ½ cup water. Daarna begon het weer lekker te bubbelen.



Zo heeft het een paar dagen op het aanrecht gestaan en toen was het tijd om er een brood van te gaan bakken. “The bread baker’s apprentice” geeft wel een goed recept maar vereist het maken van een starter een dag van te voren. Nou vind ik dat niet zo’n probleem, maar je gebruikt maar een klein gedeelte van de zuurdesem en ook van de starter om uiteindelijk een heel groot brood te maken. Dat vond ik toch wel zonde van mijn inmiddels erg grote voorraad zuurdesem (weggooien vind ik erg moeilijk).

Op internet maar op zoek naar een ander recept en het volgende gevonden en een beetje aangepast:

Zuurdesemroggebrood
- 1,5 cup roggezuurdesem
- 2 cups roggemeel
- 1 cup volkorentarwemeel
- 300 ml water
- 2 theelepels zout
- een heel klein beetje gist (voor de zekerheid)

Alles doorelkaar gemixt, het werd een heel slap deeg, een beetje zoals bij het no-knead bread. Ik heb het vervolgens de hele nacht laten rijzen in de badkamer en toen ik de volgende dag kwam kijken was het super gerezen.


Helaas was het nog steeds erg vloeibaar en niet echt samenhangend, waarschijnlijk door het gebrek aan gluten. Ik heb het op het aanrecht gestort en met heel veel bloem heb ik er toch nog een enigzins consistente massa van kunnen maken. Na een beetje trekken en vouwen heb ik het deeg in een mandje met bebloemde theedoek gedaan en nog ca. 4 uur laten rijzen in de badkamer.

Na vier uur was het toch weer een stuk gerezen. Om het deeg in vorm te houden heb ik bij het bakken maar gekozen voor het bakken in een pan zoals bij het no-knead bread. Een uur van te voren de pan in de oven gezet bij 250 graden. Daarna het brood eerst 30 minuten met deksel op de pan gebakken en daarna nog 20 minuten zonder deksel.

En ik was verbaasd over wat er uit de oven kwam. Helaas vergeten om de bovenkant in te kruisen, dus de bovenkant was een beetje opengeknapt en stond als een kapje omhoog. Maar verder…. het zag er super uit, stevige korst, stevig maar ook vochtig van binnen. En de smaaktest.... ik kan niet meer stoppen!

3 comments:

Lien said...

Ziet er fantastisch uit!!!

gipskruit said...

Echt een heel mooi brood toppie!

Jacq said...

Bedankt voor de complimenten!