Thursday, February 1, 2007

De eerste stappen

Al jaren droom ik van wat ik ga doen als we eenmaal in het buitenland wonen, als dat ooit gaat gebeuren. Dan open ik daar een Nederlands winkeltje waar ik allemaal zelfgebakken broden en andere traditionele Nederlandse baksels zoals appeltaart en stroopwafels ga verkopen. Een leuk gezellig winkeltje met allemaal Nederlandse "troep" en versieringen met tulpen, klompen en foto's van instortende dijken en meer van dat soort zaken waar buitenlanders zo gek op zijn. En dan maak ik er een kleine lunchruimte bij zodat alles ook ter plekke genuttigd kan worden. Ik zie het helemaal voor me...

Of ik word thuisbakker: ik bak mijn producten thuis en ga ermee op de markt staan. Koop geitenmelk bij een boer in de buurt en maak geitenkaasjes erbij zodat ik brood en kaas kan verkopen. Ik zie me al helemaal op de markt staan....

Maar ja dan moet je natuurlijk wel een beetje kunnen bakken. Een simpel volkoren brood lukt nog wel en tegenwoordig is een brood met een kant en klaar mix en een broodbakmachine ook geen kunst meer, maar een zuurdesembrood is andere koek. Het wordt nu tijd om mijn bakkunsten naar een hoger niveau te tillen. Hiervoor ben ik op zoek gegaan naar een goede bakcursus, maar meer dan een simpel lesje bij een kookschool kan ik in Nederland niet vinden. De officiële opleiding Brood- en Banketbakker is een dagopleiding van een paar jaar (baan opgeven dus) en dit vindt Tom geen goed plan. Er blijft dus maar één ding over: ik zal mezelf les moeten geven.

No comments: