Saturday, March 3, 2007

13 granenbollen

Speciaal voor mijn vriend die niet zo van broodjes met harde korsten houdt heb ik vandaag 13 granenbollen gemaakt.

Ik heb eerst een poolish gemaakt van:
- 1 1/4 cup volkorentarwemeel
- 3/4 cup water
- 1/3 theelepel gist

De poolish heeft 24 uur in de keuken op het aanrecht gestaan.


De volgende dag heb ik een deeg gemaakt o.b.v. een ciabattadeeg:

- 1 cup 13 granenmeel
- 1/2 cup volkorentarwemeel
- 1 eetlepel tarwezemelen
- 1 eetlepel lijnzaad
- iets minder dan 1 theelepel zout
- 3/8 cup karnemelk
- 3/4 theelepel gist

Dit heb ik gemengd met de poolish en één keer helemaal goed doorgekneed. Daarna heb ik het 30 minuten laten rusten en vervolgens nog eens goed gekneed. Ik heb er een lange rol van gevormd en van die rol plakjes gesneden met een nat scherp mes. De plakjes heb ik op hun zijkant op een bakblik gelegd, met plastic afgedekt en zo twee uur laten rijzen in de badkamer.

Toen ik na twee uur kwam kijken waren ze super gerezen. Ik heb ze in de oven gedaan en 25 minuten op 220 graden gebakken. Onderin de oven heb ik een bak met kokend water geplaatst en met de plantenspuit heb ik aan het begin van de baktijd 3x snel een spuit water in de oven gespoten.


De broodjes waren luchtig met stevige maar niet te harde korst, precies zoals mijn vriend wilde.

No comments: