Saturday, April 7, 2007

Ciabatta met citroen-ricotta vulling

Een paar weken geleden las ik op de site van www.meesterbakkerwedstrijd.nl iets over een receptenwedstrijd. Dit is de site van Van Maanen, een bakkerij in deze regio met heel veel filialen. Je kon meedoen met recepten voor brood, gebak en taarten. Nou, dat leek me wel eens leuk om te proberen, dus ik heb het volgende recept bedacht en ingestuurd.

Ciabatta met citroen-ricotta vulling

Ik heb het recept gebaseerd op een recept voor ciabatta. De eerste versie was niet zoet genoeg en het ciabatta recept bevatte veel te veel zout. De tweede versie was erg lekker en die heb ik ingestuurd. Ik ben benieuwd...

Hier is het recept:

Starter:
½ theelepel gist
150 ml warm water
150 gram tarwemeel

Deeg:
¾ theelepel gist
60 ml warm water
300 gram tarwemeel
1,5 tl zout
135 ml water
1 el suiker
300 grams starter
Sap van ½ citroen

Vulling:
150 gram ricotta
1,5 el suiker
Rasp van een hele citroen
Sap van een ½ citroen

Starter
Los de gist op in het water en laat even 5 min. staan. Meng het meel met de opgeloste gist en roer goed door. Afdekken met plastic en 12 -16 rijzen (bij mij was het 17 uur).

Deeg
Los de gist op in de 60 ml warm water en laat even 5 min. staan. Meng het meel met het zout, doe de opgeloste gist, het water, suiker, citroensap en de starter erdoor. Goed kneden met machine tot een nat maar wel samenhangend deeg. Stort het deeg op een bebloemd aanrecht. Vouw het een paar keer. Laat het daarna 30 minuten rusten. Vouw het daarna nog een paar keer. Laat het daarna rijzen op een bebloemde theedoek met plastic erover voor 1,5 – 2 uur (ik heb 1,5 uur gedaan).

Maak intussen de vulling door alle ingrediënten doorelkaar te roeren. Laat het even opstijven in de koelkast.


Stort het deeg weer op het bebloemde aanrecht en verdeel het voorzichtig in zes stukken. Trek de stukken voorzichtig een beetje uit elkaar tot een rechthoek, zonder de lucht te laten ontsnappen. Verdeel de vulling over het deeg en vouw het deeg voorzichtig dicht. Laat de broodjes nog 1 uur rijzen op een bebloemde theedoek onder plastic.

De oven op 250 graden voorverwarmen met steen erin. Als de broodjes gerezen zijn, leg ze voorzichtig in de oven op de steen. Plaats een bakje met kokend heet water onder in de oven. Spuit met de plantenspuit elke 30 seconden water in de oven op de zijwanden. Doe dit 3x. Draai daarna de oven terug tot 225 graden en bak de broodjes 25 minuten.

No comments: