Thursday, February 8, 2007

Nog eens no-knead bread

Ik ga het nog een keer proberen met het no-knead bread maar nu met ander meel. Ik neem een kant-en-klare mix van Aquarius. De mix Speltbrood bevat een mengsel van volkoren-, spelt- en roggemeel.


Ik neem hetzelfde recept als de vorige keer maar dan omgerekend naar de hoeveelheid meel van het pak:

• 500 gram meel
• ¼ tl droge gist
• 378 ml water
• er zit al zout in de mix, maar ik voeg toch nog een snufje extra toe

Ik roer alles door elkaar maar het wordt een superstevig deeg. Spelt- en roggemeel nemen blijkbaar zeer veel water op. Ik voeg dus nog 25 ml water toe. Daarna mag het een nachtje rijzen in de badkamer.

Als ik de volgende dag, 15½ uur later, uit Zoetermeer kom, is het deeg super goed gerezen. Ik sla het door en laat het in een bebloemde theedoek twee uur rijzen. Zoals de vorige keer zet ik ook de laatste 45 minuten van de rijstijd de oven aan op 250 graden met de pan erin.
Na het rijzen kiep ik het deeg in de pan. Ik bak het 30 minuten met deksel en daarna nog eens 20 minuten zonder deksel, en dan komt me er iets moois uit de oven zetten:




Ik ben best een beetje trots op mezelf. Dat brood van de bakkerswinkel heb ik niet meer nodig, mijn eigen brood ziet er minstens zo goed uit!

No comments: